+6 07 55 32136 / 32626 || +6 03 2615 4440 cict@utm.my
Menu

      FAQ~NETWORK

Frequently Asked Questions ( FAQ) – NETWORK

1.       Kenapa tidak dapat capaian internet ?
  • Berkemungkinan komputer atau laptop tiada driver internet. Sila rujuk pada unit CRM teknikal
2.       Dapat komputer baru tapi tidak ada internet ·         Semak lampu pada kad rangkaian (Network Internet Card-NIC) on board atau PCI menyala atau tidak setelah kabel internet disambungkan.

·         Semak sudahkah alamat ip dimasukkan atau belum

3.       Bagaimana untuk menggunakan perkhidmatan wifi UTM ? ·         Warga UTM dibenarkan mencapai internet melalui Hotspot@UTM dilokasi yang telah ditetapkan sekitar kampus.

·         Warga UTM hanya perlu sign in wifi melalui akaun ACID masing masing

4.       Bagaimana saya hendak mendapatkan talian internet ( di pejabat) ·         Pastikan keperluan untuk melayari internet telah disediakan seperti pc / laptop serta kabel internet.

·         Pastikan port internet telah disediakan, dan pasang kabel internet dari port tersebut ke pc/laptop anda

5.       Kenapa saya dapat mesej “Cable Unplugged” apabila sambungan telah dibuat dan konfigurasi IP Address ·         Kemungkinan punca sambungan samaada dari port dinding atau kongsi hub tersalah segmen di suis utama atau tiada sambungan ke suis utama

·         Konfigurasi port dan perkara-perkara yang berkait perlu disemak oleh kakitangan teknikal CRM

6.       Website blocked / masalah untuk akses

YouTube atau kadang-kadang boleh

masuk / akses atau kadang-kadang tidak

boleh masuk / akses.

·         Rujuk pada unit CRM teknikal
7.       Apakah maksud IP Conflicts dan bagaimanakah cara menyelesaikannya? ·         IP conflicts berlaku apabila dua sistem memperolehi Alamat IP statik yang sama (manually assigned). Penyelesaiannya adalah seperti berikut:

·         Start–>All Programs–> Accessories –>Command Prompt – Daripada Command prompt taip IPCONFIG/RELEASE dan selepas itu IPCONFIG /RENEW

·         (Restart komputer).

8.       Sambungan internet perlahan ·         Windows 7 – Buka Internet Connections troubleshooter : Start > Control Panel > Taip troubleshooter  dalam kotak carian> klik Troubleshooting > di bawah Network and Internet klik Connect to the Internet.
9.       Masalah sambungan internet ·         Jika masalah ini berlaku selepas anda memasang perisian baru, semak tetapan sambungan jika ia telah berubah. Klik kekunci Start > Control Panel > Taip perkataan Adapter di kotak carian dan bawah Network and Sharing Center klik View network connections. Klik kanan pada sambungan > Properties. Jika memerlukan kata laluan untuk pengesahan, berikan dan ikut langkah-langkah tersebut.